Festés
Fényszórók. A kicsi barna, a nagy (asszem 67-től van nagy) az fekete.
Ventill lapát barna. és az ottani fél szíjtárcsák is.
Nem metál zöld az hanem kalapácslakk a neve. Kék, vagy zöld és amilyen színű ez az ékszíjtárcsa olyan színű mindig a ventillátorház és a dinastarter fedele, meg a fedéltartó rugó is.
A Hammerite gyárt kalapácslakkot. Pont az a szín.
Az első gátlóra gondolsz? Az alja króm, a felső rész barna.

Dinastarter
Az dinastarter teljesítményfelvétele 1500W. Indításkor a kapocsfeszültség leesik mondjuk 10,5V-ra az akkor 143A az indítóáramfelvétel ugyebár. Az a szokás, hogy a kívánt indítókapacitás duplája legyen az akkumulátor indítókapacitása, azaz akkor 300 (EN) Amperos akksi kéne bele.
Ennyit általában a jobb 44Ah-s akksik szoktak tudni. Elvileg lehet bármekkora akku benne hiszen a nagyobb akksi sosem teszi tönkre a dinastartert sem egy indítómotort. Az egység annyi áramot vesz ki belőle amennyi neki kell ha több áll rendelkezésre az nem baj. Indítási szempontból itt tehát minél nagyobb akksi kéne.
Az a probléma, hogy mivel a dinastarter vegyes kapcsolású gép, a töltést is ugyanez a gép csinálja, de töltéskor más kapcsolásban üzemel, akkor mindössze 150W-ot tud visszaküldeni az akksiba. A töltőfesz kb 13.5 V. Az 11.2 A ugyebár. Tehát egy nagy, pld. 66Ah-s akksit az életben nem fog tudni feltölteni csak kb. 6 órás folyamatos töltés után. Pláne, hogy a dinamó nem is minden fordulatszámon tölt csak egy tartományban. Töltési szempontból tehát minél kisebb kapacitású akksi a cél. Ezért alkalmazott a gyár is olyan akksit amilyet. Annak az árán hogy még a névleges dupláját sem érte el az indítókapacitás, ezért egy gyári állapotú gépen sem lehetett indítan 3-nál többször. Azért van az indítókar. Ez egyébként a vegyes gépek nagy hátránya hiszen pld. az autóknál figyelnek arra, hogy a töltő és az indítóáram nagyjából egyensúlyban legyen. Sajnos a Velorexen ezt nem lehetett megoldani. A dinastarter közvetlenül föl van ékelve a főtengelyre semmi áttétel ezért van az hogy ekkora teljesítményű indítómotor egyébként egy kb. 2000ccm-es mai autóban van.
Azaz tehetsz Te bármekkora akksit a Veloba igazából nem lesz nagy változás legfeljebb egymás után tudsz többet indítani első alakalommal de ha nem töltöd utána hálózatról akkor semmi több. Mivel az akksi sosem lesz csutkára feltöltve nem "mozog" azért az élettartama is várhatóan rövidebb.
Ha kinnhagyod az akksit a gépben akkor az önkisülés miatt hervad el gyorsabban. Én nem vennék 35Ah-s nál nagyobbat. Drágább, nehezebb cipelni, stb. Viszont sosoem hagynám kinn az akksit a gépben és vennék egy automata hálózati töltőt amelyik folyamatosan tölti-kisüti az akksit. Akkor 100 év.


Schubler
Bejáratás alatt (2000km) felülről az 5. utána felülről a 4. rovátka.
Igazán bejáratás 1/25-1/30 utána 1/33
A bejáratás: Megtett km Sebességfokozat
I. II. III. IV.
700-km-ig
10 ! 20 35 45
700-1500 km-ig
15 25 40 50
1500-3000 km-ig
20 30 45 60


Külsőgumi
3,25×16"-os gumit a Zichy utcai motorosboltban van ilyen méretű gumi újban és nem is drága. Bp. Zichy 34. T: (1) 312-1526 Ha valakinek küllő gondjai lennének (mármint méretek)akkor az alábbi oldalon megtalálja : http://www.mz-b.de/ifo/espokes.htm

Primerlánc
A Velón, eredetileg, a főtengely végén a kupplung oldalon hány fogú a fogaskerék: Most hogy széthúztam a blokkot:t 22 fogú és 27 fogú.

29 fogú kellene hogy legyen, ha a kuplunglánckereked 47 fogú.
Az áttétel biztosan 1/1,62.(számolj utána).
A 27 fogú kerék szerintem egy sima 350-es JAWA-é, egy 630-asé.
A 22 fogú meg egy 250-es Jawa-é, egy 559-esé.

Kormánymű
A kormányművet nem nagyon lehet rosszul összerakni annyira egyszerű.

Elöször berakod a nyomtávrudat teljesen széttekerve, úgy hogy éppen elkapja a menetet, közben kézzel úgy fordítod a kerekeket, hogy a két oldalon pontosan egyformán tartsanak szét. Ha egyforma akkor berakod a kormánymű nyeles fogaskereket úgy, hogy a kormány pontosan középállásban legyen.
Ezután elkezded összetekerni középen a nyomtávrúdcsavart. A két kerék összetartása folyamatosan csökken.
Úgy kell beállítani, hogy minimális összetartás legyen.
Én nem méricskélek, hanem próbaúton ellenörzöm, hogy jó-e az összetartás. Ha túl kevés akkor a gép kacsázik a sebességgel egyre jobban. Ha túl nagy akkor radíroznak a gumik. Ha jó az összetartás akkor elengedett kormánnyal is szépen tartja az irányt a gép. Persze ehhez a hátsó kerék jó beállítása is kell.
Ha kész a beállítás akkor a nyomtávrúdon a kontraanyát meg kell húzni.

Szénkefe
A keféket a Népszinház utcai elején (a Blahánál) szénkefe szaküzletben lehet kapni. Vigyél mintát!
Az új keféket mindig be kell csiszolni mert különben szikrázik és tönkre megy a kefe.
Ha be van csiszolva akkor a kommutátort benzines ronggyal alaposan meg kell pucolni a kommutátorszeletek közül is ki kell poszkálni a koszt.
Ha a kommutátor ívesre van kopva, akkor fel kell szabályoztatni. Ez fontos, mert a jó töltés és a biztos indítás is ezen múlik.

Kapcsolási rajz
Ez a kapcsolási rajz érdekes, mert van rajta töltésmérő amit nem szereltek gyárilag. Valaki házilag rajzolta valszeg azért, mert a gyári kapcs rajz nem eléggé egyértelmű.
Az irányváltó D'-es pontja össze van-e kötve a fesz.szabályzó D+ ponjával is különben nem lenne töltésszabályozás.
A szaggatott vonal azt jelzi szerintem, hogyha nincs töltésmérő műszer akkor azt a két pontot össze kell kötni, ha viszont van töltésmérő akkor nem, mert különben a töltésmérő hamis értéket (vagy 0-t) fog mutatni.
A dinastarteren S1-el és S2-vel nem azok a kicsi hernyócsavaros csatik vannak jelölve amik valóban csak a megszakító kondi és elmenő vezeték összekötésére szolgálnak, hanem az indító vezetékek rendes anyacsavaros bekötési pontjait jelzik. Igaz, hogy a jelzés nem túl egyértelmű helyre van odaütve.
A rajzod széle hiányzik ezért nem látszik a régler(fesszab.) szabályzó pont(M) és a dinastarter gerjesztő tekercsének (M) pontjait összekötő vezeték. A rajzon úgy látszik mintha ez az indexlámpára volna rákötve. Nehogy összekösd az indexszel!:-) A két M pontot egy szál vezetékkel kösd össze és semmi mással.
Az M vezetéken kerül gerjesztés a dinamóra azaz szabályozza, hogy töltse-e az akkumulátort vagy nem.
A dinastarter meg a feszszabályzó is egy pillanat alatt szénné éghet, ha rossz a bekötés.

Szilentblokk
Nyomtávrúdhoz van még szilentblokk külön is gyári új eredeti, de azt nem adom el, viszont mintának jó és a Lenkey-féle műhelyben vagy máshol csinálnak neked szilentblokkokat ha ki vannak verődve.

Deákné vászna
Na ettől én kicsit olcsóbbat találtam.
Gyálon van egy Graboplastos lerakat. Nem Graboplast néven mert a Grabo eladta
a mintaboltjait (a pestit pl. a Diego vette meg - ezt gyártól tudom).
A lényeg kb 500 tonna műbőrük van , a barnaát kérdeztem kb.60 féle, mind színben mind „erősségben”(nem találtam rá jobb szót) Kilora és m-re is lehet venni.
A J01-es minőség 450,-Ft/kg (1,4 nm = 90dkg) vagy 1m (ami kb 1,4 nm) 500,-Ft.
Az árak ÁFA nélkül értendők.Azt mondta a fószer, ki kell menni és megnézni.
Fekete színű impregnált ponyva anyagot sikerült szereznem, igaz csak szikramentes változatban.(Sarolta Bellon Kft, Csepel)
Sarolta Bellon Kft., 1211 Budapest, Gyepsor utca 1.
telefonszám: (30) 241-7480; 276 0146

Tunikett: Egerben egy kárpitos az István király vagy az iglói utcában itt a keritöl nem messze

Dugattyú
Szörnyű a dugattyú helyzet.
Az utángyártott dugattyúk minősége kritikán aluli. A Zichy utcában 1200Ft a dugattyúk darabja, de olyan gagyi, hogy az szörnyű.
Egy eredeti Jawa dugattyú 3-4eFt de már nagyon ritka és nincsen minden méret vagy nincs párban.
Velorex dugattyút már nem lehet kapni csak gyártatni. De az megint gagyi lesz.
A velo dugattyú csapszegfurata 15mm a Jawaé 16mm. Nincs mese feláldozok 2db jó állapotú Velorex dugattyút, valamelyik gépműhelyben felfúratom 16-osra és azt teszem be

Megoldások, 5letek